43-Tc Cromos

Un dels jocs clàssics per a la mainada (i potser per als adults) és col·leccionar objectes, i en particular cromos (també segells, és clar). A les ciutats d’arreu del món, en petits mercats i en botiques especialitzades, s’hi poden obtenir cromos vells per completar col·leccions, que poden tenir valor material o emocional. Aquesta setmana el nostre joc és precisament aquest, perquè la Facultat de Química de la URV i l’ICIQ de Tarragona han col·laborat per crear una col·lecció de cromos de la Taula Periòdica dels Elements Químics. L’àlbum d’aquesta col·lecció va sortir a la venda just dimarts passat amb el Diari de Tarragona.

Es tracta d’una col·lecció de 73 cromos que  es poden obtenir en farmàcies de la província de Tarragona, però la informació que contenen ha estat elaborada en col·laboració amb diverses escoles de la zona. Al mapa proporcionat al web d’aquesta col·lecció, s’hi observa que cada element es pot obtenir en dos llocs geogràficament separats, normalmen al menys una farmàcia correspon a l’àrea metropolitana que agrupa Reus i Tarragona.

Les col·leccions de cromos normalment es feien comprant sobres als estancs, o bé consumint productes determinats, allargant-ho en el temps, i sempre amb alguns cromos molt difícils d’obtenir.  En aquest cas, però ens trobem davant d’un intercanvi espai-temps: els cromos s’han d’aconseguir visitants espais diferents però es poden obtenir ràpidament (al menys això és el que sembla).

Anar fent una col·lecció de cromos (o d’altres objectes) té l’avantatge que es va valorant cadascun que es va obtenint, mentre es va completant l’àlbum (o, en aquest cas, pòster). Sembla una excel·lent idea per acostar un concepte difícil (la Taula Periòdica) a la societat, sobretot a la mainada.

Aplicació a taller en una Fira o a una activitat escolar

Els 118 elements actuals de la Taula Periòdica conformen un conjunt interessant que permet disssenyar artísticament el contingut de cada cromo, posant-hi més o menys informació. Costa poc fer-ne fotocòpies i ensobrar els cromos. En una fira escolar es podrien donar els sobres com a recompensa per haver completat una determinada activitat. Un cop completat un àlbum o pòster, podria haver-hi una recompensa addicional, o també podria fer-se una competició contra el temps. A més, sempre es pot incrementar la complicació tot introduint un component d’al·letorietat en l’emplenament dels sobres de cromos.

Treballar amb els 118 elements com si fos una col·lecció de cromos porta a moltes opcions constructives i interessants. Segurament la creativitat de cadascú (o de cada grup de persones) portarà a fites sorprenents.

Moltes gràcies a la URV i l’ICIQ per aquesta iniciativa.